Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Forslaget skisserer et totalt utbyggingsareal på 72.900-103.700 kvadratmeter bruttoareal. I alternativet med høyest utnyttelse foreslås bygg opp mot 17 etasjer, skriver Estate Nyheter.
I et brev til Ruter skriver imidlertid plan- og bygningsetaten at den ikke kan anbefale det innsendte planforslaget.
– Vi har i oppstartsmøtet og dialogfasen kommet med føringer for hvilke endringer som er nødvendig for at vi skal kunne anbefale planforslaget. Dere har ikke fulgt opp disse føringene i tilstrekkelig grad, skriver plan og bygningsetaten.
Ruters planer om storutbygging rundt dagens t-banestasjon på Majorstua skjer i samarbeid med blant andre entrepenørgiganten Asplan Viak. Planene henger sammen med den vedtatte Fornebubanen.
Da skal selve stasjonen legges under bakken, og det vil frigjøre store arealer fra Majorstua og mot Volvat. Det er dette Ruter har ønsket å utnytte til blant annet boligbygging.
— Det er gode argumenter for at ny stasjon bør bygges samtidig som Fornebubanen. Får man til det, kan man begynne på overflaten etterpå, sa leder for infrastruktur i Ruter, Halvor Jutulstadtil Aftenposten for ett år siden.
Den gangen var Oslos byplansjef, Ellen de Vibe, helt tydelig på at det ikke skulle bygges høyere enn KPMG-bygget på Majorstua. Men hun var positiv til at områdene som frigjøres når stasjonen og sporene mot Volvat legges under bakken, skulle utnyttes til blant annet boligbygging.
— Jeg tror det vil gjøre Majorstuen mer bymessig, med flere beboere og flere tilbud, sa Ellen de Vibe til avisen.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.