Vegard Velle og Oda Guleng
Redaktør Vegard Velle og prosjektleder Oda Guleng synes det er skikkelig stas etter å ha gått live med Oslopodden.

VårtOslo vil fylle podkast-tomrommet i Oslo

Endelig kommer en podkast som forteller om det som skjer i Oslo. Oslopodden vil gå bak de dramatiske nyhetene og vise frem de kule menneskene og sterke historiene som fargelegger hovedstaden.

Publisert

Det er oss i lokalavisen VårtOslo som satser på å nå ut til nye mediebrukere med podkasten Oslopodden.

Hver uke dykker redaktør Vegard Velle og journalist Oda Guleng dypere inn i én aktuell nyhetssak som har preget byen den siste uka. Vertene inviterer gjester som hjelper folk med å holde seg informert og få en dypere forståelse av nyhetsbildet i Oslo.

Frem til kommunevalget den 11. september vil podkasten preges av politiske temaer med høy temperatur og engasjement.

Podkastbruken øker kraftig

– Hensikten med Oslopodden er å gjøre folk klokere på nabolaget sitt og på byen ellers, altså utviklingstrekk som kan påvirke folks liv i hverdagen og fremtidsplanene deres. Målet vårt er å gi folk et større eierskap til nærmiljøet sitt, sier Vegard Velle, redaktør i VårtOslo.

Oslopodden cover
Hver uke dykker Vegard Velle og Oda Guleng dypere inn i én aktuell nyhetssak som har preget byen den siste uka. Slik vil VårtOslo hjelpe folk med å få en dypere forståelse av nyhetsbildet i Oslo.

Ifølge Den store podrapporten for 2023 har 46 prosent av befolkningen lyttet til podkast det siste året. Men i Oslo er tallet en god del høyere. Her lytter hele 55 prosent av befolkningen til podkast.

Og to av ti podkastlyttere startet å lytte det siste året. Det betyr at podkast er et medium som sprer seg til stadig flere.

Lanserer hele fire podkaster

VårtOslo gir seg ikke med Oslopodden. I løpet av høsten vil lokalavisen lansere hele fire podkaster. Hva disse skal handle om, er foreløpig hemmelig. Men vertene gleder seg enormt.

– Det er sjukt gøy at vi endelig kan slippe første episode av Oslopodden! Vi har lagt masse arbeid i det her de siste månedene, og det er helt sprøtt å se det gå fra en idé på papiret til å faktisk ligge ute på podkast-appene slik at Oslo-folket kan høre! sier Oda Guleng, journalist og prosjektleder for VårtOslos podkastsatsing.

– Dette er jo en podkast om Oslo, og jeg håper de som er like glad i byen som det vi er, vil høre på og bruke den for å holde seg oppdatert på hva som skjer i byen!

Oda Guleng og Vegard Velle
I alt fire podkaster skal VårtOslos Oda Guleng og Vegard Velle lansere i høst.

Har kostet mange timers arbeid

– For en mindre og konsernfri aktør som VårtOslo koster det både mye tankevirksomhet og mange timer med ekstraarbeid å innovere og utvikle innhold på en ny plattform. Men vi ser et stort behov for å nå yngre aldersgrupper med vår journalistikk, sier Vegard Velle.

I det større bildet vil en slik satsning også være med på å styrke mediemangfoldet, siden podkast-mediet appellerer til unge voksne. De siste tallene på lytting viser at unge mellom 20-29 utgjør den nest største lyttergruppen på podkast. Det siste året har aldersgruppen blitt forbigått av 30-39-åringene.

– Vi tror at vi gjennom podkast-satsningen kan nå grupper som vi i dag ikke har kontakt med, og på sikt gjøre dem kjent også med journalistikken i lokalavisa. En vellykket omstilling til å nå yngre målgrupper er en forutsetning for at lokalavisen skal lykkes videre, tror Velle.

Podkaster iTunes ligger her.

Spotify-versjonen ligger her.

Powered by Labrador CMS