Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
P-vaktskandalen
Utenfor Majorstutunet bo- og behandlingssenter og Sporveismuseet på Majorstua har kommunen i en årrekke høstet store inntekter fra feilparkerte biler, ifølge en nabo. Manglende skilting har gjort plassen til en «melkeku» for de kommunale parkeringsvaktene, mener han.
I mange år har nabo, Lasse Pran, sittet i stuevinduet sitt og sett på parkeringsvaktenes bøtepraksis på stedet. Han er svært lite begeistret for det han har sett. Han mener parkeringsvaktene brukte bilistene som parkerte her som "melkekuer", grunnet manglende skilting.
— Jeg satt i årevis i vinduet mitt og fikk vondt av de bilistene som helt selvfølgelig trodde de hadde lov til å parkere der, men som straks fikk bot. Å snakke med vaktene om det, førte bare til avvisning, forteller Pran til VårtOslo.
P-vaktene kom mange ganger om dagen og bøtela parkerte biler vis-a-vis inngangen til Sporveismuseet.
Majorstua-beboeren forteller at han flere ganger har tatt kontakt med de kommunale parkeringsvaktene om at skiltingen på stedet har vært egnet til å skape forvirring. Til svar har han fått tilbake «slik har det vært i hundre år».
— Her handler det om en veldig liten gatestump der bilene for lengst har tatt seg til å parkere på tvers. Akkurat dette bidro til at folk ble usikre. Noe forbudsskilt var det ikke. Heller ikke noen oppmerking i gaten, påpeker Pran.
Til slutt hadde den irriterte naboen sett seg så lei av alle bøtene som ble skrevet ut at han tok saken i egne hender. Pran gikk til innkjøp av sort malingsspray og sprayet selv parkering forbudt skilt på plassene i gatestumpen.
— Vet dere hva? Spraymalingen min virket flott! Det som skjedde umiddelbart var at p-vaktene forsvant, smiler han.
Etter to år med denne praksisen fikk bymiljøetaten tidligere i år til slutt satt opp skilting i Gardeveien. Skiltingen kom i forbindelse med beboerparkeringen.
Oslos bystyrepolitikere budsjetterer årlig med omlag 180 millioner kroner i inntekter fra parkeringsbøter. Men Lasse Pran mener det er helt forkastelig å operere med et budsjett basert på straff av innbyggerne i byen. Spesielt ille synes han det er at mange av de bøtelagte i denne saken har vært besøkende til sykehjemmet i nabolaget.
— Ekstra trist var det å vite at de fleste som fikk bot var pårørende som skulle hilse på sine gamle kjære på sykehjemmet, sukker Pran.
— For to eller tre år siden begynte jeg å spraye oppmerking på gaten, og først i år kom det opp god skilting i Gardeveien. Og det kom i forbindelse med innføring av beboerparkering, sier Majorstua-beboeren.
LES OGSÅ: Kommunens Oslovakter brukte politimetoder og fysisk makt mot publikum
Etter å ha fått historien fra Lasse Pran, har VårtOslo vært i kontakt med bymiljøetaten for å få klarhet i om etaten kjenner til praksisen som har foregått i Gardeveien. Videre har vi vært interessert i å få vite om slik praksis også foregår andre steder i byen. I en epost fra presseansvarlig, Monica T. Olsen, heter det at etaten kun følger trafikkreglene.
— I Gardeveien, som alle andre steder, var det reglene som gjaldt. Det var hverken manglende eller misvisende skilting på stedet, skriver Olsen.
Hun peker spesielt på regelen som sier at det er forbudt å stanse i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Videre påpeker hun at bymiljøetaten etter loven ikke kan skilte alle steder det kan parkeres i byen.
— Det hadde også vært svært lite hensiktsmessig å skilte alle strekninger og områder i byen der det er lovlig eller ikke lovlig å parkere. Det ville ført til en voldsom skiltjungel, presiserer Olsen.