Ken André Olimb og Mathis Olimb
Mathis Olimb (t.h) tar en ny sesong sammen med lillebror Ken André i Vålerenga-drakta.

Vålerenga-legenden Mathis (40) gir seg ikke: - Hockey er fortsatt like gøy

Etter å ha spilt sammen med lillebror Ken André (37) igjen, tar superveteranen Mathis én sesong til på Oslos østkant.

Publisert

Kortversjon

  • Mathis Olimb har signert ny kontrakt med Vålerenga.

  • Han går inn i sin 25. toppsesong.

  • Veteranen sier hockey fortsatt er like gøy.

  • Klubben kaller ham en viktig kulturbærer.

Det er lenge siden Mathis Olimb (40) debuterte på seniornivå for Vålerenga Hockey.

Den gangen i 2002 var Kjell Magne Bondevik statsminister og svineinfluensa herjet i Norge.

Etter en lang karriere utenlands kom imidlertid Mathis hjem til Jordal sommeren 2021.

Siden har han den "eldre" herren blomstret i Vålerenga-drakta.

Spesielt i fjor da han endelig igjen fikk spille med lillebror Ken Andé (37) i den kongeblå drakta.

Opplevelsen ga mersmak og storebror Olimb har nå skrevet ny kontrakt med iskrigerne.

Det betyr samtidig at 40-åringen nå går løs på sin 25. sesong på toppnivå i norsk og internasjonal hockey.

- Fortsatt like gøy

Når han nå tar sats inn mot nok en sesong, blir det som den virkelige nestoren i laget sammen med jevngamle Martin Røymark.

Alderen betyr likevel lite for Olimb.

- Jeg har vel ikke gjort meg noen store tanker rundt det, sier han.

- Jeg synes det fortsatt er like gøy, og det er vel grunnen til at jeg fortsatt spiller. sier superveteranen til klubbens hjemmesider.

Det kan fort bli flere scoringer fra superveteranen kommende sesong.

Litt sentimental kan oslogutten av og til likevel bli.

- Jeg ser jo litt tilbake noen ganger og tenker på store øyeblikk jeg har hatt i karrieren, men jeg ser mer fremover og gleder meg til det som kommer, sier Mathis Olimb.

Etter ny kontrakt og det han har sett av lagets sesongoppkjøringa til nå, ser han lyst på Vålerengas muligheter.

- De unge gutta ser veldig bra ut. De har en herlig treningsiver og masse bra spill i seg. Det er tydelig at de elsker det de driver med, så jeg ser mange likheter mellom dem og den generasjonen jeg tilhører, mener han.

- En viktig kulturbærer

For sportsjef Morten Ask er resigneringen av klubbens eldstemann svært velkommen.

- Mathis holder fortsatt et meget høyt nivå etter en lang og fantastisk karriere, noe som er et resultat av profesjonalitet og seriøsitet i treningsarbeidet gjennom mange sesonger.

- Han er et godt forbilde for de yngre spillerne både på og utenfor isen, og en kulturbærer som er viktig både for lederskapet og kontinuiteten i laget, mener Ask.



Powered by Labrador CMS