Siden har han den "eldre" herren blomstret i Vålerenga-drakta.
Spesielt i fjor da han endelig igjen fikk spille med lillebror Ken Andé (37) i den kongeblå drakta.
Opplevelsen ga mersmak og storebror Olimb har nå skrevet ny kontrakt med iskrigerne.
Det betyr samtidig at 40-åringen nå går løs på sin 25. sesong på toppnivå i norsk og internasjonal hockey.
- Fortsatt like gøy
Når han nå tar sats inn mot nok en sesong, blir det som den virkelige nestoren i laget sammen med jevngamle Martin Røymark.
Alderen betyr likevel lite for Olimb.
- Jeg har vel ikke gjort meg noen store tanker rundt det, sier han.
- Jeg synes det fortsatt er like gøy, og det er vel grunnen til at jeg fortsatt spiller. sier superveteranen til klubbens hjemmesider.
Det kan fort bli flere scoringer fra superveteranen kommende sesong.Foto: Christian Boger
Litt sentimental kan oslogutten av og til likevel bli.
- Jeg ser jo litt tilbake noen ganger og tenker på store øyeblikk jeg har hatt i karrieren, men jeg ser mer fremover og gleder meg til det som kommer, sier Mathis Olimb.
Etter ny kontrakt og det han har sett av lagets sesongoppkjøringa til nå, ser han lyst på Vålerengas muligheter.
- De unge gutta ser veldig bra ut. De har en herlig treningsiver og masse bra spill i seg. Det er tydelig at de elsker det de driver med, så jeg ser mange likheter mellom dem og den generasjonen jeg tilhører, mener han.
- En viktig kulturbærer
For sportsjef Morten Ask er resigneringen av klubbens eldstemann svært velkommen.
- Mathis holder fortsatt et meget høyt nivå etter en lang og fantastisk karriere, noe som er et resultat av profesjonalitet og seriøsitet i treningsarbeidet gjennom mange sesonger.
- Han er et godt forbilde for de yngre spillerne både på og utenfor isen, og en kulturbærer som er viktig både for lederskapet og kontinuiteten i laget, mener Ask.