Kortversjon
Västtrafik økte reklameinntektene etter innføring av forbud mot fossilreklame på selskapets trikker, busser, tog, ferger og holdeplasser.
Fossilreklame ble i stedet erstattet av annet innhold, forklarer Västtrafiks markedssjef.
Sporveien kjemper mot innføring av et lignende forbud i oslo, og mener det både fører til lavere reklameinntekter og kan føre til kutt i kollektivtilbudet.
Västtrafik mener det er urimelig at et kollektivselskap har reklame som bidrar til negativ klimapåvirkning
- Västtrafiks reklameinntekter økte fra cirka 51 millioner kroner i 2024 til cirka 53 millioner kroner i 2025, sier Maria Björner Brauer til VårtOslo.
Hun er markedssjef i det svenske fylkeskommunalt eide kollektivselskapet Västtrafik, som daglig har et snitt på over 440.000 reisende.
Hevder det kan gi kutt
- Vi kan ikke se at forbudet har påvirket inntektene våre negativt, men at det i stedet har blitt erstattet av annet innhold, fortsetter Brauer.
Forbudet hun sikter til er forbudet mot fossilreklame.
Sveriges nest største kollektivselskap innførte i 2024 forbudet på 650 holdeplasser og 1900 busser, trikker, tog og ferger.
Målet er at ingen av fylkeskommunalt eide Västtrafiks passasjerer skal eksponeres for reklame for flyreiser, fossile brensler, fossilbiler, fossildrevne cruiseskip eller andre produkter og tjenester med høye klimautslipp.
Nylig omtalte VårtOslo hvordan kommunalt eide Sporveien advarer mot at Oslo innfører et lignende forbud.
I et notat til Høyre/Venstre-byrådet advarer Sporveien mot at et forbud mot fossilreklame kan føre til lavere reklameinntekter.
I notatet hevdes det også at et inntektstap kan føre til kutt i kollektivtilbudet.
- Sterke reaksjoner
- Et forbud vil påvirke lønnsomheten av reklamevirksomheten, som igjen vil medføre mindre inntekter til drift av kollektivtransporten i Oslo, skriver Sporveien.
- Dersom et slik forbud skal vedtas, må det utredes hvordan dette inntektstapet eventuelt skal dekkes inn, gjennom reduksjon i tilbudet eller gjennom økte bevilgninger fra det offentlige, heter det i notatet til byrådet.
Det Sporveien skisserer er imidlertid langt unna den virkeligheten Sveriges nest største kollektivselskap beskriver etter innføring av forbud mot fossilreklame.
Men Västtrafiks markedssjef forteller at selskapet fikk mye oppmerksomhet før innføring av forbudet i 2024.
- Nyheten om forbudet vekket sterke reaksjoner, sier Maria Björner Brauer.
- Kom en del kritikk
Markedssjefen understreker imidlertid at reaksjonene var blandet. De var både positive og negative.
- Mediedekningen var omfattende, både lokalt og nasjonalt. En stor del av omtalen var svært positiv for oss, og også i sosiale medier ble beslutningen hyllet, sier hun.
- Det kom også en del kritikk, blant annet fra politisk hold. Samlet sett opplevde vi likevel at det styrket vår bærekraftsprofil, sier Brauer.
- Hvilke reaksjoner fikk Västtrafik etter at forbudet var innført og all fossilreklame var fjernet?
- Etter at forbudet ble innført, har det ofte blitt møtt med nysgjerrighet fra omverdenen. Mange lurer på hvordan forbudet ble til og hvilke konsekvenser det har hatt, sier Västtrafiks markedssjef.
- Vi opplever at mange ser på oss som en foregangsaktør og lar seg inspirere av at vi har turt å ta modige beslutninger som dette, sier hun.
Forpliktet til klimamål
Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) har besluttet at MDG-forslaget om forbud mot fossilreklame på kommunale flater i Oslo skal utredes av klimaetaten og Sporveien i fellesskap.
Det er foreløpig uklart når utredningen er ferdig. Men bystyret må behandle forslaget, og det skjer trolig iløpet av 2026.
Oslo bystyre har satt ambisiøse klimamål, som innebærer at byens klimautslipp skal reduseres med 95 prosent innen 2030. Her er fossilfri kollektivtransport ett av de viktigste virkemidlene.
I sin bærekraftrapport fra 2025 skriver Sporveien følgende om sin rolle i hovedstadens klimastrategi:
"Vi har forpliktet oss til å støtte Oslos langsiktige klimamål. Samlet gjør dette at vår kjernevirksomhet er en sentral del av byens klimaarbeid og en viktig del av løsningen for et mer bærekraftig Oslo."
Samtidig motsetter altså det kommunalt eide selskapet seg innføring av et forbud mot fossilreklame.
- Fremstår ikke rimelig
Sporveiens motstand møter hevede øyenbryn fra det svenske "søsterselskapet" Västtrafik.
- Det fremstår ikke som rimelig å samtidig vise reklame for noe som åpenbart bidrar til negativ klimapåvirkning, sier Västtrafiks markedssjef Maria Björner Brauer.
- Västtrafik ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn. Vi har over lang tid arbeidet med å redusere våre egne CO₂-utslipp, samtidig som trafikken vår er tilnærmet fossilfri, sier hun.
- Vi står midt i en klimakrise og ønsker ikke å bruke våre flater til markedsføring av slike produkter og tjenester. Å forby denne typen reklame føltes derfor helt naturlig, sier Västtrafik-sjefen.
*VårtOslo har stilt Sporveien en rekke spørsmål knyttet til opplysningene fra Västtrafik. Da denne artikkelen ble publisert hadde spørsmålene ennå ikke blitt besvart.