Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Bane Nor meldte klokken 17.58 mandag om signalfeilen på Skøyen. Hvorvidt det er snakk om samme feil som for tre uker siden er det ikke blitt informert om.
Men signalefeilen rammet mandag tilsammen 11 toglinjer inn og ut av Oslo sentralstasjon.
På Oslo S-perrongene var det mandag ettermiddag mange passasjerer som ventet på sine togavganger.
- Det er dårlig med informasjon her. Også på skiltene, forteller VårtOslos reporter Maia Birtles fra en av perrongene.
- Det overhørte jeg forøvrig også noen Vy-ansatte si da de gikk forbi meg, forteller Birtles.
21. mars hadde Bane Nor hatt signalfeil i samme område tre dager på rad. Da ble feilen til slutt lokalisert til å være mellom Skøyen, Nationaltheatret og Oslo S.
I midten av februar i år skapte også signalfeil på samme strekning store problemer for togtrafikken ut og inn av hovedstaden.
Mandagens feil ble rettet klokken 18.06, opplyser Bane Nor til NTB.
– Det oppsto noen følgeforsinkelser, men disse varte ikke i mer enn en time, sier pressevakt Anne Kirkhusmo.
-
Signalfeil er blant ordene vi liker minst, skriver Bane Nor på sin nettside og forsøker å forklare begrepet.
- For det kan bety at reisende ikke får tilbudet de har betalt for, og må slite med forsinkelser og innstilte avganger, skriver det statlige selskapet.
Signalfeil er et vidt begrep og egentlig ganske upresist.
Det Bane Nor kaller signalfeil er når tog ute på sporet får rødt lys og dermed ikke kan kjøre videre.
- Det røde lyset kommer av sikkerhetshensyn, når jernbanens sikringsanlegg har oppdaget en feil. Det kan være en komponent som svikter, enten i selve signalanlegget, eller i andre deler av infrastrukturen, heter det på nettsiden.