Yasminka hos Kicks på Glasmagasinet ser ofte både norske og utenlandsk kunder ta seg tid til å lese på installasjonene. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

En utstilling på Glasmagasinet viser fram det typisk norske

Museum of Norwegian Occasions er en utstilling hos Glasmagasinet på Stortorvet som viser fram og forklarer norske særegenheter på en humoristisk måte.

Publisert

Hos Glasmagasinet på Stortorget blir kundene, norske som utenlandske, presentert for en rekke typiske norske begrep. Dugnad, spise matpakke, folkefest.

— Vår idé er å presentere typiske norske begrep på en litt humoristisk måte. Vi vil også trekke fram grunner til å feire. Vi ønsker å vise at vi nordmenn ikke alltid tar ting så høytidelig. Vi må by på oss selv, og det føler vi at vi får vist her, sier senterleder Anja Løvåsen (47).

Senterleder Anja Løvåsen holder orden på de 80 forskjellige installasjonene og plakatene. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Det står i alt 80 installasjoner rundt om i det tradisjonsrike varemagasinet som forklarer det vi liker å kalle typiske norske ord eller begreper. Glasmagasinet har kalt utstillingen for The Museum of Norwegian Occasions.

Objektene er ikke plassert tilfeldig i butikkene. Ordet Påskekrim er forklart der det selges kniver. Utstillingen har også en utstillingsdukke plasser på en hvilebenk. Den sitter såpass avvisende og uinteressert at til og med nordmenn skal kunne tørre å sette seg ned ved siden av.

17 mai slik nasjonaldagen er presentert på Glasmagasinet. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Ideen født hos reklamebyrået

— Ideen kom fra reklamebyrået vårt, Hausmann. Siden har ideen vokst. Til neste sommer håper vi å kunne gi ut en bok med disse utstillingene. I tillegg til å ha det litt gøy på egen bekostning, vil vi med utstillingen si at det alltid finnes an anledning. Det er også Glasmagasinets motto, forteller Løvåsen.

Typisk norske begrep er illustrert og forsøkt forklart hos Museum of Norwegian Occasions på Glasmagasinet. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

— Vi ser at kundene leser og er opptatt av utstillingen. Utenlandske turister kan bli såpass nysgjerrige på hva dette er, at de kommer til oss og spør, forteller Nina Roe i kosmetikkforretningen Kicks, som holder til like innenfor Glasmagasinets inngang fra Storgata.

Det siste kakestykket blir liggende igjen, selv hvor fristende det ser ut. Her på kafeen har det uheldige kakestykket fått en egen plass. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Ved et av montrene står en liten gruppe asiatiske turister og forsøker å finne meningen med ordet "folkefest" og hvorfor begrepet er illustrert med Kvikk Lunsj, termos og skiløpere. Så forsvinner turistene inn i varemagasinet, kanskje på jakt etter noe typisk norsk å ha med hjem.

Powered by Labrador CMS