Oslo var tidlig ute med hydrogenbuss, allerede i 2012 kom denne bussen i prøvedrift. Foto: Ruter / Sporveien

Ruters hydrogenbusser snart i gang igjen. Stanset drift etter eksplosjon i juni

Ruter i Oslo tar snart i bruk hydrogenbussene sine igjen. De har vært ute av drift siden fyllingsstasjonene ble stengt etter en eksplosjon i Sandvika.

Publisert

Ruters hydrogenstasjon på Rosenholm, helt sørøst i Oslo, har annen teknisk design og leverandør, og det var ingen grunn til å tro at det var økt risiko ved driften av stasjonen, understreker Ruter.

Stasjonen ble stengt for en rutinemessig gjennomgang og ekstra vurderinger av sikkerheten ved videre drift. Mandag besluttet Ruter å ta opp igjen driften av stasjonen.

— Hydrogenbussene er ventet å være tilbake på veien i neste uke, heter det.

— Feilmontert plugg førte til eksplosjon

Det er selskapet Air Liquide som eier hydrogenstasjonen på Rosenholm, og selskapet har sammen med Ruter forsikret seg om at alle rutiner og sikkerhetstiltak er på plass og fungerer.

Feil ved en monteringsplugg førte til eksplosjonen ved en Uno-X-stasjon i Sandvika 10. juni i år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

10. juni eksploderte hydrogenstasjonen til Uno-X på Kjørbo i Sandvika. Hydrogenselskapet NEL har levert det meste av teknologien til stasjonen. Selskapet skal gå gjennomgå sine stasjoner i Europa og satser på en gjenåpning i tredje kvartal, ifølge en tidligere utsendt pressemelding.

— Undersøkelsene etter eksplosjonen viser at en feilmontert plugg på hydrogentanken gjorde at hydrogen lekket ut, ifølge Teknisk Ukeblad.

Powered by Labrador CMS