Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Snart kjører de helt selv, sammen med Oda og Mads, mellom Kontraskjæret og Vippetangen. Håper du vil sitte på, skriver Ruter på sin Facebook-side.
Nylig ble en fotgjenger truffet av en førerløs buss tilsvarende Oda og Mads i den østerrikske hovedstaden Wien. Den førerløse bussen gikk i 12 km/t da den kjørte på en kvinnelig fotgjenger og traff henne i kneet.
Men nå er de førerløse bussene i Wien satt i trafikk igjen etter at byens transportmyndigheter har undersøkt saken, og konkludert med at den automatiserte transporten ikke er til fare for fotgjengere, opplyser det østerrikske kringkastingsselskapet ORF.
Da uhellet i Wien ble kjent fikk Ruter spørsmål om selskapet vurderte å stanse forsøket med førerløse busser i Oslo.
— Nei. Sikkerhet er prosjektets høyeste prioritet og både kjøretøy og strekninger har blitt grundig sikkerhetsvurdert i forberedelsene av prosjektet. Vi vil gjennom prosjektperioden kontinuerlig vurdere sikkerheten på strekningen. Ut ifra den informasjonen vi har på dette tidspunktet, ser vi ikke grunn til å avslutte drift, sa kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren i Ruter til E24.
Ruter opplyser at selvkjørende busser først og fremst handler om å gi plass til kollektivtrafikk i de områdene det i dag ikke er plass til vanlige busser, trikk og T-bane. Bussene fungerer dermed som et supplement til resten av tilbudet, mener selskapet.
— Ruter mener at selvkjørende kjøretøy vil være en viktig del av kollektivtransporten i framtiden. Derfor ønsker de å være i forkant av den teknologiske utviklingen, og starter utprøvingen av bussene allerede nå, sa Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen før rute 35 langs Akershuskaia, fra Kontraskjæret til Vippetangen, ble åpnet i mai i år.
— Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe. Dersom det befinner det seg noe fremmed i løypa vil bussen sakne farten og gi signal, forsikret Ruter i mai i år.