En Tesla el-taxi i Oslos gater. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Oslos drosjer skal bli utslippsfrie

Byrådet ønsker å innføre nullutslippsbiler i drosjenæringen. Det er i dag ca. 1780 drosjeløyver som vil omfattes av kravet. I dag er ca 50 drosjer i Oslo utslippsfrie.

Publisert

– Krav om nullutslipp er et viktig bidrag i kommunens arbeid med å redusere utslipp av klimagasser. Det vil også bidra til bedre luftkvalitet og mindre støy, særlig for beboere i indre by, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

For at endringen skal skje, må byrådet endre drosjeforskriften.

Den nye drosjeforskriften

Kravet går ut på at:

  • Alle drosjer registrert for inntil ni personer (inkludert sjåfør) skal kun kjøre med nullutslippskjøretøy.
  • Kravet må oppfylles innen en overgangsperiode på fire år.
  • Per i dag er det el-biler og hydrogenbiler som oppfyller kravet.
  • Kommunens utredning viser at det er teknisk mulig og økonomisk forsvarlig å innføre miljøkrav med en overgangsperiode på fire år, og at det er rimelig å forvente at lønnsomheten i bransjen opprettholdes.
  • Byrådet støtter omlegging til utslippsfri drosjer blant annet med en egen støtteordning for å etablere ladepunkter hjemme hos drosjeeiere.

Bygger ladestasjoner for taxier

– Byrådet er opptatt av å legge til rette for at drosjenæringen kan legge om til utslippsfri drift så raskt som mulig. Byrådet har foreslått at det i budsjettet settes av til sammen 60 millioner kroner til nye ladestasjoner for elbiler i 2019 og 2020, i tillegg til 20 millioner kroner til ladeinfrastruktur for elektriske drosjer og varebiler, sier Nguyen Berg.

Loven sier at samme miljøkrav må gjelde for hele løyvedistriktet, som for Oslos del er felles med Akershus.

En drosje fra Nedre Romerike Taxi kjører i Oslos gater. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
� Nullutslipp fra drosjene vil bidra til bedre luftkvalitet og mindre støy, mener Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Stian Bjørnøy/MDG

– De nye miljøkravene vil tre raskere i kraft dersom vi kan gjøre det sammen med Akershus. Vi inviterer derfor Akershus fylkeskommune til å vedta tilsvarende miljøkrav, for å sikre en raskest mulig overgang til utslippsfrie og mer stillegående drosjer, sier byråd Berg i en pressemelding.

Gir et signal allerede nå

Drosjenæringen står over flere endringer, og Oslo bystyre har vedtatt at felles løyvedistrikt med Akershus skal avvikles. Opprettelsen av Viken fylkeskommune, som Akershus er en del av fra 2020, ventes å gi endringer i løyvedistriktet.

Kravene vil tre i kraft tidligst ved årsskiftet 2022/23. Byrådet mener likevel det er riktig å vedta miljøkravene nå, for å gi et tydelig signal til næringen om å starte omleggingen allerede nå.

Powered by Labrador CMS