Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Krav om nullutslipp er et viktig bidrag i kommunens arbeid med å redusere utslipp av klimagasser. Det vil også bidra til bedre luftkvalitet og mindre støy, særlig for beboere i indre by, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg.
For at endringen skal skje, må byrådet endre drosjeforskriften.
Kravet går ut på at:
– Byrådet er opptatt av å legge til rette for at drosjenæringen kan legge om til utslippsfri drift så raskt som mulig. Byrådet har foreslått at det i budsjettet settes av til sammen 60 millioner kroner til nye ladestasjoner for elbiler i 2019 og 2020, i tillegg til 20 millioner kroner til ladeinfrastruktur for elektriske drosjer og varebiler, sier Nguyen Berg.
Loven sier at samme miljøkrav må gjelde for hele løyvedistriktet, som for Oslos del er felles med Akershus.
– De nye miljøkravene vil tre raskere i kraft dersom vi kan gjøre det sammen med Akershus. Vi inviterer derfor Akershus fylkeskommune til å vedta tilsvarende miljøkrav, for å sikre en raskest mulig overgang til utslippsfrie og mer stillegående drosjer, sier byråd Berg i en pressemelding.
Drosjenæringen står over flere endringer, og Oslo bystyre har vedtatt at felles løyvedistrikt med Akershus skal avvikles. Opprettelsen av Viken fylkeskommune, som Akershus er en del av fra 2020, ventes å gi endringer i løyvedistriktet.
Kravene vil tre i kraft tidligst ved årsskiftet 2022/23. Byrådet mener likevel det er riktig å vedta miljøkravene nå, for å gi et tydelig signal til næringen om å starte omleggingen allerede nå.