� I lys av hva som har skjedd andre steder, er dessverre dette en tanke som svirrer i hodet på oss, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli, som leder trafikkpolitiet i Oslo. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Oslopolitiet frykter dødsulykke med elsparkesykkel

Det blir stadig flere sparkesykler i Oslo. Det beroliger ikke politiet, som frykter at liv kan gå tapt.

Publisert

Ingen vet nøyaktig hvor mange elektriske sparkesykler som ruller i hovedstaden, og denne uken meldte nok en aktør seg på, skriver VG. Selv om nyvinningen er overalt i byen, har ikke det nye trafikkbildet satt seg hundre prosent ennå, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli, som leder trafikkpolitiet i Oslo.

Urolig over enda flere aktører

— Elsparkesykler utfordrer begrepet trafikksikkerhet på mange områder, og vi ser svært mange utfordrende situasjoner. Jeg blir ikke beroliget av å høre at det kommer enda flere. Vår oppgave er å hindre skadde og drepte i trafikken, sier Grønli.

Når avisen spør om det bare er et tidsspørsmål før det skjer en dødsulykke, svarer han:

— I lys av hva som har skjedd andre steder, er dessverre dette en tanke som svirrer i hodet på oss. Vi er forberedt på dette. Det er beklagelig at det er sånn, og vi håper selvsagt at det ikke skjer, sier Grønli.

Både i Frankrike og Sverige har det vært dødsulykker i forbindelse med bruk av elsparkesykkel.

De elektriske tohjulingene sidestilles med sykler i lovverket. Det er ikke krav om hjelm, og det er ingen 0,2-grense for promille, slik det er når man kjører bil. Politiet presiserer likevel at det er forbudt å kjøre i påvirket tilstand.

Powered by Labrador CMS