Pelikan skal få avløsning. Den nye miljøbåten blir utslippsfri og enda mer effektiv, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen og Bård Meek- Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted Foto: Bo Mathisen

Oslo Havn bygger elektrisk miljøbåt som skal plukke søppel i havna

Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1,5 millioner kilo søppel og drivgods fra havna.

Publisert

Den nye elbåten er spesialdesignet for å samle opp flytende søppel. Oslo får nå en av de mest miljøvennlige havnebåtene i verden.

Forventet levering er desember 2019. Båten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt. Kontraktssummen er på 23 millioner.

Fjerner mange tonn søppel

Indre Oslofjord er en av landets mest brukte rekreasjonsområder og viktig for byens friluftsliv. Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.

– Den nye elektriske båten skal holde havna ren, uten selv å forurense luften. Båten vil også sørge for en sikker farled for alle skip og småbåter som ferdes i fjorden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen, i en pressemelding.

Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter. Illustrasjon: Gøran Bolsøy

Svært miljøvennlig

Miljøbåten blir tolv meter lang og 7,5 meter bred og bygges i aluminium. Hydraulisk opptakskurv foran vil effektivt kunne plukke søppel fra sjøen. Båten får to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden samt en dekkskran for å løfte tyngre gjenstander på den andre siden.

Båten vil drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som sørger for at den enkelt kan manøvrere langs kaiene og plukke søppel i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder.

Først i verden

550 kw batterier sørger for at båten kan være i full arbeidsmodus i fire-fem timer. Det tar to timer å lade batteriene. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonsinstrumenteringen om bord.

– Den nye miljøbåten blir, etter hva vi vet, en av de første i sitt slag i verden, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.

Powered by Labrador CMS