Musikkfest Oslo
Musikkfest Oslo ved Mono i sentrum i 2015. Foto: Helge Høifødt, via Wikimedia Commons

Oslo-appen Footlink kan gjøre det lettere for deg å finne frem på Musikkfest Oslo i morgen

Den nye Oslo-utviklede appen Footlink lar deg følge og dele informasjon om områder fremfor mennesker. Utviklerne håper at det slår an på Musikkfest Oslo.

Der hvor du følger en venn eller en kjent person på Instagram eller Facebook, følger du for eksempel et område på Grünerløkka med Footlink. Og brukere av appen kan dele bilder med tekstinformasjon om det som skjer i et område, slik at andre som følger området får det med seg.

Hvis man vil arrangere et event eller har et produkt man vil selge, er det også mulig å promotere ved å bruke samme system, slik at folk ser hvor tilbudet er/skjer.

Og nettopp denne funksjonen kan komme godt med på Musikkfest Oslo i morgen. — Vi ønsker å dekke Musikkfest Oslo ved å gi muligheten for brukergenerert innhold, forteller Thor Inge Schøn, en av de to grunnleggerne bak appen, til VårtOslo.

Finn frem til de gode konsertene

Musikkfest Oslo, tidligere Musikkens Dag, er et heldagsarrangement med gratis utendørskonserter over store deler av Oslo. I år er det rundt 50 scener. Det gjør at det kan være vanskelig å orientere seg i vrimmelen av tilbud.

Skjermdump fra Footlink.

Selv om Footlink ikke har et formelt samarbeid med Musikkfest Oslo, kan appen altså bli en hendig følgesvenn for folk som vil finne frem til de gode konsertene. Hvis nok folk bruker den og laster opp informasjon, vel og merke.

— På forsiden av appen har vi laget et eget bilde som promoterer musikkfesten, og når du klikker på bildet går du inn på en slags brukerprofil for musikkfesten med mer informasjon, og en nyhetsfeed hvor man kan se hva som skjer i områdene hvor konsertene arrangeres, sier Schøn.

Du aner ikke hva som skjer i nabolaget ditt

Footlink er selvfølgelig ikke bare noe man kan bruke på Musikkfest Oslo.

— Tanken er en tanke som veldig mange har hatt med apper, men ikke lyktes med, så vi løser det på vår måte. Tanken er, la oss si at jeg våkner opp på en søndag og har lyst til å finne på noe, men vet ikke hva som skjer. Det kan være et loppemarked 100 meter fra hvor jeg bor, men jeg vet ikke om det. Med Footlink kan man bli oppmerksom på hva som skjer, rett og slett.

— Og noe av det viktigste, noe som jeg tror er en styrke vi har, er at mens man kun deler med venner og grupper i sosiale medier som Facebook og Instragram, deler man med alle som følger et område i Footlink. Man kan mye lettere nå frem med et budskap også til folk man ikke kjenner.

Selfless, ikke selfie

Skjermdump fra Footlink.

Et av prinsippene bak Footlink er «selfless fremfor selfie».

— Tanken er at alt skal være omvendt fra tradisjonelle sosiale medier. Med de tradisjonelle mediene er folk så selvopptatte. De deler selfies av seg selv hele tiden. Selfless vil si å dele noe ikke om seg selv, noe som faktisk kan være interessant for andre.

— I denne tiden hvor folk er så selvopptatte trenger verden rett og slett mer selfless. Jeg tenker veldig ofte, når jeg ser på nyheter, Trump for eksempel, hvor selvopptatte folk faktisk er. Så tenk om folk ga seg tid til å dele opplevelser. Plutselig har man en positiv innvirkning på andres liv.

— Så det handler også litt om å utfordre selfiegenerasjonen. Et lite spark til selvopptatte jålebukker!

PS! Footlink fungerer både med Android-telefoner og iPhone.

 

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer