Årets bysykkelsesong åpnet forrige onsdag. Syklistene på bildet er blant 150 morgenfugler som markerte åpningen med å sykle ned fra Oslo bysykkels vinterlager på St. Hanshaugen, gjennom byen til Sjøsiden-sykkelstativet ved Oslo S. Foto: Vilde Bang Foss

Nå kan du endelig leie bysykler igjen, og årets tilbud har flere forbedringer

De som sverger til bysykkel kan glede seg over flere forbedringer i år, inkludert lengre brukstid og åpningstid og 700 nye, bedre sykler.

Publisert

Temperaturen stiger, det er duket for vår, og ikke minst en ny sesong med de svært populære bysyklene.

På onsdag 3. april åpnet årets sesong. 150 morgenfugler, inkludert blant annet byråd Lan Marie Berg og representater for firmaet Oslo bysykkel, markerte åpningen med å sykle ned fra St. Hanshaugen, gjennom byen til Sjøsiden-stativet ved Oslo S.

I fjor ble det syklet 2 817 220 bysykkelturer av 102 471 ulike syklister, ifølge Oslo bysykkel.

Byråd Lan Marie Berg og andre bysyklister på Karl Johan på onsdag i forbindelse med åpningen av årets bysykkelsesong. Foto: Lisa Siegel

En times leietid

— Med så mange brukere og et aktivt brukt system som stadig vokser i popularitet, utfordres vi til å hele tiden til å tenke nytt for å optimalisere tjenesten og det finnes alltid rom for forbedring, sier Nanna Reiss, markedssjef i Oslo Bysykkel, i en pressemelding.

Basert på brukernes tilbakemeldinger har folkene i Oslo bysykkel gjort flere endringer for sesongen 2019.

I en brukerundersøkelse Oslo Bysykkel sendte ut i fjor, svarte rundt 50 prosent av 14 000 respondenter at de ønsket en leietid på 1 time. Basert på dette har derfor Oslo Bysykkel utvidet leietiden fra 45 minutter til 1 time.

Brukerne vil i tillegg fortsatt ha mulighet for å betale for utvidet leie, som innebærer at man kan ha sykkelen i opptil 6 timer ekstra til en pris på 5 kroner per påbegynte kvarter.

To timer lengre åpningstid

Åpningstiden, som en større andel også ønsket at skulle være lengre, har blitt utvidet med to timer og er nå fra klokken 05 om morgenen til klokken 01 påfølgende natt.

Det betyr at anlegget er åpent i 20 timer, 2 timer mer enn i fjor. Man kan i tillegg fortsatt levere en sykkel etter at anlegget er stengt.

— Vi håper utvidet leie og åpningstider blir tatt godt imot og bidrar til at brukerne får enda mer ut av tjenesten, sier Reiss.

Flere og bedre sykler

Fra og med oppstart i år, vil det være 700 flere sykler tilgjengelige sammenlignet med fjoråret. Det gir totalt 3000 sykler som fordeles på 253 stasjoner innenfor ring 3.

Det utvidete antallet sykler vil bedre tilgjengeligheten på bysykler betraktelig.

De 700 nye syklene er også egendesignet og egenprodusert av UIP, og skal tåle enda mer og være mye bedre å sykle på, ifølge pressemeldingen. De har forbedret geometrisk struktur på rammen, større hjul, trinnløse gir og høyere sete som gir bedre sittestilling.

700 nye og bedre bysykler er med på å styrke årets tilbud til Oslos urbane syklister. Foto: Vilde Bang Foss

Økt sykkeltilgjengelighet

— Oslo Bysykkel kan aldri garantere at du får sykkel akkurat når du vil ha den, men vi har jobbet mye med å optimalisere ombæring og reparasjon av sykler. Vi har lagt opp til et enda mer fleksibelt system, med en enda større base med sjåfører og mekanikere enn fjoråret. I tillegg vil flere sykler bidra til færre tomme stasjoner, sier Reiss.

Mange ønsker mange flere ombæringsbiler. Trafikkutfordringer og lange avstander fra sentrum til periferien gjør at det har minimal effekt på tilgjengeiĺighet på visse tider av døgnet der etterspørselen er høyest, ifølge Oslo bysykkel.

— Vi bruker bysykkel for å spare tid i trafikken.  Derfor er ikke nødvendigvis flere biler løsningen på rask ombæring. Men vi tror derimot at fleksibiliteten vi har lagt opp til i år, enda bedre algoritmer og nye løsninger, vil ha mye bedre effekt - også miljømessig og med tanke på opprettholdelse av en gunstig pris på bysykkeltilbudet, sier Reiss.

Gratisuke

I år igjen vil det være mulig å teste Oslo bysykkel gratis i en uke. Oslo bysykkels hovedsamarbeidspartner OBOS spanderer dette på alle som vil i uke 17, ifølge Oslo bysykkel. Det vil si mandag 22. - søndag 28. april. Ta kontakt med Oslo bysykkel eller OBOS for mer informasjon.

2019-abonnementet koster 399,-, da for 242 dager om man kjøper abonnement fra dag en. Det tilsvarer 1,65 kroner per dag.

Bysykler og atter bysykler, også her i forbindelse med åpningen av bysykkelsesongen 2019 på onsdag. Foto: Lisa Siegel

"Aldri fullt"-tjeneste hele sesongen

I fjor kom Oslo Bysykkel sent i gang med et "aldri fullt"-tilbud, som betyr at det ved visse stasjoner alltid vil være ledige låser når trykket er som verst.

I år starter sesongen med dette tilbudet fra dag 1 på de populære morgenstasjonene Spikersuppa Vest, Bankplassen og Sjøsiden. Tilbudet gjelder fra 7:30 til 10.

Blant verdens mest brukte

Bysyklene i Oslo har blitt en av verdens mest brukte bysykkelordninger, ifølge Reiss.

— Vi fyller flere hull og gap i et offentlig transportsystem hvor bussen og trikken ikke går. Med Oslo bysykkel kan du slippe å vente på en full buss og heller ta sykkelen ned til Alexander Kiellands plass fra Sagene på under fem minutter, sier hun.

Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel Norway AS, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake. Tilbudet finansieres av abonnenter, reklame på stasjonene og sponsorpenger fra OBOS.

Dette mener bysyklistene om bysyklene

Hvert år sender Oslo bysykkel ut en brukerundersøkelse for å høre hva brukerne har å si om dem. I 2018 mottok de over 14000 svar. Her er hovedfunnene, ifølge Oslo bysykkel:

  • De fleste bruker bysykkel for å spare tid, fordi det er miljøvennlig og fordi de liker følelsen av å sitte på sykkel
  • De fleste bruker bysykkel til jobb, mellom avtaler eller når de skal møte venner
  • Det var flere negative tilbakemeldinger på tomme og fulle stativ
  • Mange ønsket seg lengre leietid og åpningstid
  • Veldig høy tilfredshet med app’en

For å laste ned appen du bruker for å låse opp syklene eller for å lese mer, besøker du nettsidene til Oslo bysykkel.

Powered by Labrador CMS