Annonsørinnhold
bompenger
Over hele landet aksjonerer folk mot bompenger. Her fra en markering mot bompengeringen rundt Fredrikstad. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Medlemmene av Oslos største trafikant-organisasjon har talt. Rydd opp i bomstasjoner og parkeringsproblemer

Norges automobilforbund ba folk komme med sin mening om hverdagsreisen – til barnas fotballtrening, til jobben og til barnehagen. Bomstasjoner og parkering er den store frustrasjonen, var tilbakemeldingen.

Ifølge en stor undersøkelse blant medlemmene i avd NAF Oslo og Omegn, er det sterkt engasjement mot bomstasjoner. Som bilist ønsker medlemmene at NAF skal jobbe med stans og avvikling av bomstasjoner. Dette var den klare tilbakemeldingen fra medlemmene i undersøkelsen gjennomført av Kantar på oppdrag for NAF.

Tre av fem av de som svarte ønsker at NAF skal jobbe mot økte utgifter til bompenger i og rundt Oslo. Bildet er ganske likt for alle aldergruppene i undersøkelsen, men det er bilistene som i størst grad er opptatt av bomstasjoner.

Syklistene i undersøkelsen er derimot mest opptatt av utvidelse og nybygging av sykkelveier. To av fem svarer også i undersøkelsen at kollektivtilbudet bør bygges ut og bedres. Nesten like mange ønsker at tiltak iverksettes for å minske luftforurensningen.

protest bomring i Oslo
Rundt 4000 mennesker møtte frem foran Rådhuset allerede høsten 2017 for å markere sin misnøye med bomring og økning av avgifter i Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Avgiftene er for høye

– For folk som har bil går det fort en jafs av familieøkonomien til bompenger. Når man bruker 5-600 kroner i måneden, begynner det å merkes, sier Terje Bjørnstad, styremedlem i NAF Oslo og Omegn.

Terje-A.-Bjornstad
– For folk som har bil begynner det å gå en stor jafs av familieøkonomien til bilavgifter. Bompenger gjøre det ikke bedre,
sier Terje Bjørnstad, styremedlem i NAF Oslo og Omegn.

Han er opptatt av den totale prisen ved å kjøre bil.

– Når vi ser hva bilistene betaler i avgifter på alt fra bensin, til kjøp og bruk, blir det mye penger til slutt. Det er ikke rart at medlemmene svarer så bastant som de gjør. Summen av alle avgiftene betyr mye for medlemmene våre, sier Bjørnstad.

Parkering er plundrete

På toppen av de økte utgiftene til bompenger, kommer kanskje også utlegg til parkering. 65 prosent av respondentene svarer at parkering er den største ulempen med det å ha bil og MC.

– Spesielt merker vi at mange er opptatt av at det er for dyrt i parkeringshusene. Vi får henvendelser fra medlemmer som sier at vi må gjøre noe med prisene der. Dette merkes ekstra godt når det er så å si umulig å finne en parkeringsplass i sentrum, sier Bjørnstad.

Han synes det virker som om prisene har gått opp markant den siste tiden i parkeringshusene.

parkeringshus
Parkeringshusene har plass, men de er blitt stadig dyrere. Og i Oslo sentrum fins det knapt noe alternativ til å parkere her. Foto: Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

En overraskelse i undersøkelsen

Den største overraskelsen fra undersøkelsen knytter seg til beboerparkering. Denne har ikke oslofolk noe problem med, ifølge undersøkelsen. Selv om avgiften koster minst 3000 kroner i året om du har bil.

– All den tid Oslo kommune har etablert over 20.000 avgiftsbelagte plasser, må jeg si var litt overrasket over at ikke flere var frustrert over beboerparkeringene, forteller Bjørnstad.

Må tilrettelegge for kundene

Også Oslo handelsstands forening er opptatt av parkeringsforholdene i Oslo sentrum.

– Vi setter pris på at NAF har gjennomført en såpass bred undersøkelse. Vi har gjennom flere år poengtert at det er avgjørende er å få kundene frem til butikkene i sentrum, sier Jon Anders Henriksen, næringspolitisk direktør i Oslo handelsstands forening.

Jon-Anders-Henriksen
Næringspolitisk direktør i Oslo Handelsstands forening, Jon Anders Henriksen, mener sentrum er blitt for utilgjengelig for kundene: Foto: Vegard Velle

Ikke overraskende er handelsstanden opptatt av at det både er gode parkeringsløsninger en pris som gjør at bilistene ikke blir flådd.

– Vi er svært opptatt av kollektive løsninger, men mener også at bilen er en nødvendig del av mobiliteten i Oslo. Undersøkelsen til NAF viser at de som er kunder og besøkende ikke føler seg godt nok ivaretatt av transportpolitikken i Oslo.

Plundrete med varetransport

Heller ikke Jan Robert Johnsen, daglig leder i Grünerløkka kultur- og næringsforening – Visit Løkka, mener bilistene blir godt nok tatt vare på.

– På meg virker det som om Grünerløkka er splittet mellom bileiere og ikke-bileiere. Det er blitt dyrere å kjøre ungene på fotballkamp. Men også varetransporten er mer plundrete. Prisene på vareleveringen går opp og enkelte budfirmaer har doblet prisen på varelevering på grunn av bomringen.

jan-robert-johnsen
Daglig leder i Grünerløkka kultur- og næringsforening, Jan Robert Johnsen, forteller at varetransporten har blitt dyrere på grunn av bomringen. Foto: Privat

Glad for beboerparkeringen

Han forteller at også håndverkere reagerer på bomringen og bøtene som følger av feilparkering ved arbeidsstedet. Johnsen er derimot ganske fornøyd med beboerparkeringen på Grunerløkka, i tråd med NAF-undersøkelsen.

– Beboerparkeringen gjorde at det ble mye mer ledig. Så parkeringssituasjonen er ikke så verst. Men hvis byutviklingsbyråd Hanna Marcussen vil fjerne flere parkeringsplasser på Løkka, må hun ta seg en prat med handelsnæringen her først. Det fungerer bra i dag fordi de næringsdrivende stort sett klarer å parkere, sier han.

Norges automobilforbund (NAF) har en halv million medlemmer nasjonalt. I Oslo og omegn har organisasjonen ca 50.000 medlemmer. Drøyt 32.000 av disse ble bedt om å svare på undersøkelsen. 6300 svarte.MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer