Frithjof Nansens plass
Tomme stoler og utemøbler på Frithjof Nansens plass sist sommer. Foto: Arnsten Linstad

— I kommunens jungel av regler trenger vi et sentrumskontor som gjør det enklere å skape folkeliv i byen

— Høyre vil gjøre det lettere å bruke sentrum til aktiviteter. Frivillige organisasjoner som skal avholde et arrangement kan oppleve Oslo kommunes jungel av regler som vanskelig å forstå og skaffe seg oversikt over.

Pia Farstad von Hall
Pia Farstad von Hall (H) er fraksjonsleder for Høyre i bystyrets byutviklingskomité.

For Høyre er det avgjørende at vi lykkes med å skape et levende sentrum. Folk skal trives i byen sin og kunne oppleve Oslo sentrum som et naturlig sted å reise til på opplevelser og handel.

Vi har mye flott å vise til, men om vi ikke tar en aktiv rolle som kommune for å ta vare på de tilbudene vi har, det gjelder også butikker og kafeer, så risikerer vi at det blir borte når byen endrer seg.

— En jungel av regler

Nylig var Høyre på besøk hos Riktige Leker. En kjent og kjær butikk for mange barn og voksne. Utfordringen for Riktige Leker (Sprell) er å klare seg som butikk i en by som endres. Alle forstår at du må ha kunder for å kunne overleve som butikk. Da må byen legge til rette for det.

Frivillige organisasjoner som skal avholde et arrangement kan oppleve kommunens jungel av regler som vanskelig å forstå og skaffe seg oversikt over. Et unødvendig høyt hinder for personer som ønsker å være med å skape folkeliv i byen.

I stedet for å si at situasjonen er vond og vanskelig, så tar Høyre til orde for at kommunen skal være på tilbudssiden og samle kunnskap og forståelse for det å ha aktiviteter, butikker og servicetilbud i sentrum av Oslo ett sted.

Alle kjenner Bondens marked

Høyre foreslår derfor et sentrumskontor som kan være et sted frivillige organisasjoner, handel- og servicebedrifter kan henvende seg og få svar på hva som gjelder av regler. Eller få kommunale tillatelser. Et sentrumskontor kan ha ansvar for bruken av gategrunn, slik at det er kortere vei frem til muligheten til å bruke uterommene i sentrum. Det bør også være slik at sentrumskontoret er tilknyttet en gruppe av organisasjoner og bedrifter for å hente inn råd og inspirasjon for hvordan vi kan skape et bedre Oslo sentrum.

Vi kjenner alle Bondens marked. Hvorfor ikke få mer av dette? Da må vi ha en kommune som forstår hvordan vi enklere kan legge til rette for mulighetene. Et eget sentrumskontor kan derfor være en god løsning for å bidra til mer folkeliv i sentrum.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer