I dag får de som vil prøve elsykler, bysykler og lastesykler med piggdekk under Syklistenes Landsforenings markering på Christian Frederiks plass ved Oslo S. Foto: Geir Otto Johansen

I dag er det vintersyklingens dag. Ny rapport sier potensialet for vintersykling er stort

Vintersykling kan være en effektiv måte å nærme seg politikernes ambisiøse sykkelmål. Det er en av konklusjonene i en rapport fra Transportøkonomisk Institutt.

Publisert

I Nasjonal Transportplan (2018 – 2029) er det et mål om at sykkelandelen i Norge skal øke til åtte prosent innen 2023. Det er i tillegg et mål om at sykkelandelen i de største byområdene skal være på 20 prosent.

– Bevisst satsing på vintersykling kan gi solid vekst i antall sykkelturer, sier Erik Bjørnson Lunke, som sammen med Berit Grue står bak rapporten Sykling og sykkelmål.

De viser til at en slik satsing vil stille store krav til vintervedlikehold. Denne uka har tematikken blitt aktualisert av NRK-journalist Fredrik Solvang, som har kritisert bymiljøetaten i Oslo kommune for manglende snørydding.

– Bevisst satsing på vintersykling kan gi solid vekst i antall sykkelturer, sier en ny rapport.

Livsfarlige sykkelforhold

På Twitter spør han bymiljøetaten i Oslo kommune: «Hvilket tips har dere til meg i dag for å slippe å dø på sykkel? Som jeg skrev sist, dere skuffer bare snøen fra gangfelt og veibane over i sykkelfeltet. Ber igjen om snarlig og denne gangen sannferdig svar».

Tweeten har skapt stort engasjement. I et av kommunens svar er det: «Vi er klar over at denne strekningen ikke er optimal i dag – og beklager dette. Vi ønsker på sikt å bedre sykkeltilretteleggingen her. Noe som også vil gjøre det lettere å drifte veien».

- Dessverre fungerer fortsatt sykkelfeltet som snødeponi mange steder, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Godt vedlikehold nødvendig

Også Syklistenes Landsforening understreker betydningen av godt vedlikehold om vinteren for å få mange til å velge aktiv og helsebringende transport i det daglige.

– Utbygging av et sammenhengende sykkelveinett er avgjørende for å øke sykkelandelen, men vekst i vintersyklingen stiller ekstra store krav til drift. Etter snøfall må det ryddes tidlig og effektivt i sykkelfelt. Dette har blitt bedre i flere byer, men dessverre fungerer fortsatt sykkelfeltet som snødeponi mange steder, sier Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.

I dag får de som vil, prøve elsykler, bysykler og lastesykler med piggdekk under Syklistenes Landsforenings markering, fra klokka 14-17, på Christian Frederiks plass på Oslo S.

Powered by Labrador CMS