Julio Balbastre og Tommy Skjærvold i Mail Boxes Etc
Daglig leder Julio Balbastre i Mail Box (t.h.) forteller Frps Tommy Skjærvold om utfordringene de har fått etter at et sykkelstativ "stjal" parkeringsplassene utenfor firmaet. Foto: Kjell Johansen

Frp frykter at byrådets sykkelsatsing kan presse bedrifter ut av sentrum

Byrådets ensidige satsing på sykkel og et bilfritt sentrum kan tvinge mange mindre bedrifter ut av Oslo sentrum, frykter Frps Tommy Skjærvold.

Rett utenfor Mail Boxes Etc. ved Youngstorget har bymiljøetaten satt opp et stort sykkelstativ.

Dermed har Mail Boxes, som driver med post- og budtjenester, mistet to parkeringsplasser rett utenfor butikken. Det fører til store problemer med å motta og kjøre ut varer, ifølge firmaet.

— Situasjonen har etterhvert blitt så utfordrende at vi vurderer å flytte. I vår bransje er det vanskelig å få til en fornuftig drift når det stadig legges hindringer i veien, sier Julio Blbastre, daglig leder i Mail Boxes.

Balbastre mener at han ikke er blitt hørt før sykkelstativet ble satt opp og at dette skjedde mot bedriftens ønske.

— Slike hindringer kan tvinge bedrifter til å flytte
Samferdselspolitisk talsmann for Fremskrittspartiet i Oslo bystyre, Tommy Skjærvold, frykter nå at slike tiltak kan være med på å jage mindre bedrifter ut av Oslo sentrum.

— Slike tiltak, som her virker veldig unødvendige, kan fort få mindre bedrifter til å flytte ut av sentrum. Det virker som om byrådet har tenkt lite på helheten når det gjelder konsekvensene av sykkelstrategien, sier han.

Skjærvold mener at en eventuell utflytting av bedrifter og butikker vil være med på å redusere miljøeffekten av tiltakene byrådet nå setter inn.

Julio Balbastre og Tommy Skjærvold utenfor Mail Boxes Etc
Daglig leder Julio Balbastre i Mail Boxes (t.v.) og Frps samferdselspolitiske talsmann Tommy Skjærvold ved Sykkelstativet som skaper problemer for butikken i Pløens gate. Foto: Kjell Johansen

— Skaper du hindringer som gjør at bedrifter og butikker føler seg tvunget til å flytte ut av sentrum, skaper du et problem ved at de gjerne etablerer seg på kjøpesentra eller andre lokasjoner utenfor sentrumskjernen, sier Skjærvold.

— Da skaper du et behov for at kundene kanskje må benytte seg av bil for å komme til tilbudet, og dermed er mye av miljøgevinsten borte, mener talsmannen.

— Byrådet tar ikke hensyn til bedriftene
Skjærvold hevder at byrådet ikke evner å se helheten i sin sykkelsatsing og setter opp hindringer uten å se på hvilke konsekvenser det får.

— I dette tilfellet er plasseringen av stativet helt merkelig da det på andre siden av gaten er stor ledig plass hvor det ikke hadde vært til hinder for noen. I tillegg ligger jo lokalene rett ved Youngstorget, som hadde vært et mye bedre sted for slike stativer enn trange bygater, sier han.

Fremskrittsparti-politikeren er skeptisk til tankegangen bak hele sykkelstrategien.

— Jeg er så absolutt ikke imot miljøtiltak men jeg er skeptisk til om man ser noen helhet i disse planene i det hele tatt.

— Det virker nesten som man er mer opptatt av å sette i gang mange tiltak så raskt som mulig heller enn å se på helheten i prosjektet og hvilke konsekvenser dette fører til, sier han.

Sykkelstrategien, som gjelder for perioden 2015-2025, beskrives slik på Bymiljøetatens nettsider:

Visjonen i sykkelstrategien er at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Gjennom ulike mål og tiltak på kort og lang sikt jobber vi systematisk med å gjøre Oslo til en tryggere by å sykle i. Strategiens hovedmål er en sykkelandel av alle reiser på 16 prosent innen 2025.

 

 

 

 

 

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer