De to førerløse bussene kjører en rute fra Vippetangen og langs Akershusstranda til Rådhusplassen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Førerløs buss i Wien, tilsvarende de to på Akershusstranda, kjørte på fotgjenger

� Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe, forsikret Ruter da Oslo fikk sine to førerløse busser på Akershusstranda i vår. Men i Wien stanset ikke en tilsvarende buss.

Publisert

Den førerløse bussen gikk i 12 km/t da den kjørte på en kvinnelig fotgjenger og traff henne i kneet. Uhellet skjedde i den østerrikske hovedstaden Wien sist torsdag, ifølge kringkastingsselskapet ORF.

I likhet med Oslo tester myndighetene i Wien ut førerløse busser. Men nå har lokale transportmyndigheter stanset forsøket i Wien inntil videre.

E24 var første norske nyhetsformidler som omtalte uhellet i Wien.

Oslos busser kjører 6 km/t raskere

De to bussene som kjøres fra Vippetangen og langs Akershusstranda i Oslo har en toppfart på 25 kilometer i timen, men opererer foreløpig med en maksfart på 18 kilometer i timen. Altså seks km/t raskere enn bussen som skadet en fotgjenger i Wien.

� Ruter mener at selvkjørende kjøretøy vil være en viktig del av kollektivtransporten i framtiden, uttalte selskapet da de to bussene ble satt i drift i vår. Foto: Ruter

— Dersom noe eller noen er i veien for bussen vil den stoppe. Dersom det befinner det seg noe fremmed i løypa vil bussen sakne farten og gi signal, forsikret Ruter i mai i år.

— Ruter mener at selvkjørende kjøretøy vil være en viktig del av kollektivtransporten i framtiden.  Derfor ønsker de å være i forkant av den teknologiske utviklingen, og starter utprøvingen av bussene allerede nå, sa Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen før rute 35 langs Akershuskaia, fra Kontraskjæret til Vippetangen ble åpnet.

Stanser ikke bussene på Akershusstranda

På spørsmål om Ruter vurdere å stanse forsøket med førerløse busser etter uhellet i Wien, svarer kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren i Ruter følgende i en epost til E24:

— Nei. Sikkerhet er prosjektets høyeste prioritet og både kjøretøy og strekninger har blitt grundig sikkerhetsvurdert i forberedelsene av prosjektet. Vi vil gjennom prosjektperioden kontinuerlig vurdere sikkerheten på strekningen. Ut ifra den informasjonen vi har på dette tidspunktet, ser vi ikke grunn til å avslutte drift.

Powered by Labrador CMS