Reisende på Stortinget T-banestasjon tidligere i høst. Nå er stasjonen gjenåpnet. Det betyr likevel ikke at arbeidet ved stasjonen er ferdig med det første.

Sentrumsstasjonen har vært stengt i én måned – dette møter deg nå

Har fjernet 32 tonn med kabel, 40 tonn stål og rundt 700 tonn vrakmasse, men er fortsatt ikke ferdige med arbeidet.

Publisert

Kortversjon

  • Stortinget T-banestasjon har vært stengt for rehabilitering i én måned
  • Store mengder kabel, stål og vrakmasse er fjernet fra stasjonen
  • Oppgraderingen innebærer i tillegg til et visuelt løft, nye ledelinjer for blinde og svaksynte, talevarslingsanlegg og bedre belysning, samt omfattende betongrehabilitering, tetting av vanninntrengning, fornying av tekniske anlegg og fjernvarmepåkobling

  • Fullføring av arbeidet ventes å være unnagjort rundt påsketider

2025 har vært et år som har bydd på mang en endring for T-banereisende i forbindelse med det store T-baneløftet.

Løftet innebærer omfattende oppgraderinger, innstallering av nytt digitalt signal- og sikringssystem, kalt CBTC (Communication-Based Train Control), og påkobling av Fornebubanen ved Majorstuen T-banestasjon.

I starten av forrige måned stengte Stortinget T-banestasjon for av- og påstigning i forbindelse med rehabilitering. Etter én måneds stengning, gjenåpnes stasjonen for publikum tirsdag 2. desember.

Reisende har den siste måneden ikke kunnet benytte seg av Stortinget T-banestasjon, som har vært stengt for av- og påstigning.

Strømmen skrudd av

– Hittil har rehabiliteringen av stasjonen pågått mens stasjonen har vært i full drift. I løpet av november skal det byttes en trafo, og dette byttet vil medføre at strømmen til stasjonsområdene vil måtte skrus av. Uten strøm er vi nødt til å stenge stasjonen for reisende, forklarte pressevakt Peder Skoglund i Sporveien til VårtOslo i forkant av stengningen og la til:

– Når stasjonen gjenåpnes 2. desember, skal alle adkomster fra gangbroen over sporene til plattformene være klare for bruk med nylagt terrazzogulv.

Stortinget T-banestasjon rehabilitering nytt terrazzogulv
Plattformene på Stortinget T-banestasjon har fått nytt terrazzogulv.

Store mengder

– Så langt er det fjernet 32 tonn med kabel, 40 tonn stål og rundt 700 tonn vrakmasse fra stasjonen, der om lag halvparten av dette er spadd ut for hånd, ifølge Skoglund.

Stortinget T-banestasjon

  • Bygd i 1977
  • Het opprinnelig «Sentrum stasjon»
  • Ligger ti meter under havnivå
  • Ble stengt i 1983 grunnet store vannlekkasjer
  • Gjenåpnet i 1987 etter tetting og omfattende ombygging – da under dagens navn
  • Håkon Mjelva var stasjonsarkitekt, mens arkitektkontoret Doxrud-Mjøset-Eggen sto bak ombyggingen av stasjonen i 1987
  • Stasjonsutsmykning av kunstner Odd Tandberg fra 1977

Kilde: Sporveien

– Per i dag er 4100 kvadratmeter av det gamle undergulvet pigget opp, og det er støpt 2700 kvadratmeter med nytt undergulv. Totalt skal 4534 kvadratmeter gulv få ny overflate – det er et omfattende prosjekt, som forklarer hvorfor dette tar den tiden det tar.

Trappa opp til Egertorget under oppgradering tidligere i høst.
Fargerike Stortinget T-banestasjon har blitt ledsaget av sperrer og skilt i signalfarger den siste tiden.
Alle arbeider ved stasjonen forventes å være ferdigstilt rundt påsketider.
Reisende har over lengre tid måttet forholde seg til oppgraderingsarbeidene, men da strømmen på stasjonsområdene måtte skrus av, var det nødvendig å stenge stasjonen for publikum i én måned.
Sentrumsstasjonen åpnet for nesten femti år siden, i 1977.

Ferdigstilt rundt påsketider

Tirsdagens gjenåpning innebærer imidlertid ikke at oppgraderingsarbeidene ved Stortinget T-banestasjon er ferdigstilt riktig ennå.

– Utgangen til Akersgata vil etter planen åpnes 10. januar. Samme dag stenges utgangen til Lille Grensen for rehabilitering, heter det fra Sporveiens pressevakt.

– Hvis alt går etter planen, vil oppgraderingene av Stortinget stasjon kunne ferdigstilles rundt påsketider neste år.

Stortinget T-banestasjon rehabilitering
Toghallen sett fra sporet. Her har den tidligere himlingen blitt tatt ned og det originale kassett-taket blitt løftet frem igjen. Dette ble malt på forsommeren i år.

Nye ledelinjer

– Samtidig som Stortinget T-banestasjon får et helhetlig og tydelig visuelt løft til moderne standard, skal stasjonen også gjøres mer tilgjengelig, med blant annet nye ledelinjer for blinde og svaksynte, talevarslingsanlegg og bedre belysning, forklarer Skoglund og legger til:

– I tillegg gjøres det omfattende betongrehabilitering og tetting av vanninntrengning til stasjonen, samt oppgradering av stasjonens tekniske anlegg, og prosjektet etablerer fjernvarme for oppvarming av stasjonsområdene.

Powered by Labrador CMS