Kolstadgate 7 leies ut av Boligbygg og er hjemmet til over 400 beboere. Foto: Vegard Velle

Bystyrepolitikere: – Boligbygg behandler ikke leietakerne sine med den respekten de fortjener

11 dager uten varmt vann: – Det er slett ikke første gang vi hører historier om Boligbyggs dårlige behandling av sine kommunale beboere, forteller Marit Halse (R) og Aina Stenersen (Frp).

Publisert

I 11 dager måtte over 400 kommunale beboerne i Kolstadgate 7 på Tøyen leve uten varmtvann, og barna måtte dusje i iskaldt vann etter trening. Leieboerne forteller at det slett ikke er første gang dette skjer eller at strømmen forsvinner.

Gang på gang har beboere prøvd å få en forklaring fra Boligbygg på hvorfor varmtvannet var borte, uten å høre et ord. Først etter 11 dager uten varmtvann, arrangerte Boligbygg et informasjonsmøte, hvor det kommunale foretaket beklaget den dårlige informasjonen til beboerne.

Under møtet i bystyrets helse- og sosialkomité på onsdag tok bystyrepolitikere opp forholdene for beboerne.

– Boligbygg virker gjennområttent

– En ting er at strøm og vann forsvinner, men det er slett ikke første gang vi hører historier om at Boligbygg er frekke eller ikke interesserte i å følge opp problemene i de kommunale boligene, sier Marit Halse, bystyremedlem for Rødt.

– Jeg forstår at strømmen var borte i blokka fordi nye strømmålere ble installert, men hvorfor måtte strømmen være borte i 12 timer? spør Halse.

– Det virker rimelig åpenbart at Boligbygg ikke har vært særlig flinke til å informere beboerne her, sier Marit Halse (R). Foto: Andrè Løyning

Bystyrepolitikeren sier hun kommer til å følge opp forholdene for leieboerne skriftlig og vil kreve svar fra næringsbyråd Kjetil Lund (AP).

– Det virker rimelig åpenbart at Boligbygg ikke har vært særlig flinke til å informere beboerne her, for å si det pent. Jeg hører om medvirkningsprosesser som bare er skinnprosesser og beboere som er redde for å stå frem, fordi de frykter de ikke får forlenget kontraktene sine. Man kan lure på om det kommunale foretaket er gjennområttent, sier Halse.

– Respektløs behandling av leietakere

Bystyremedlem for Frp, Aina Stenersen, er opprørt over måten Boligbygg har møtt leieboerne sine.

– Man kan ikke behandle leietakerne slik Boligbygg har gjort overfor beboerne i Kolstadgate 7. Disse betaler en skyhøy leie og har krav på å bli behandlet på lik linje med andre leietakere i Oslo. Å kutte strømmen i 12 timer er kjempelenge. Var det virkelig nødvendig? spør hun.

– Boligbygg har ikke behandlet leietakerne sine med den respekten de fortjener, og det er ikke akseptabelt. Her har det kommunale foretaket en stor jobb å gjøre, slår Stenersen fast.

– Jeg er svært glad for at beboerne i Kolstadgate 7 står frem og setter foten ned. Foto: Sturlason/Oslo kommune

Hun mener derimot det står respekt av at leietakerne står frem med historien sin.

– Jeg er svært glad for at beboerne i Kolstadgate 7 står frem og setter foten ned. Det har de god grunn til, for det er ikke slik som dette Oslo kommune skal behandle sine leietakere. Her gjelder det i tillegg personer med minoritetsbakgrunn, en svært sårbar gruppe, som trenger god informasjon. Når de først går ut og sier fra, er det med god grunn, mener Stenersen.

Har mottatt en rekke klager

Ifølge Frp-politikeren er ikke historiene fra Kolstadgate 7 unike. Stenersen har børt lignende historier fra andre steder. – Både Oslo Frp og jeg har mottatt en rekke klager fra folk som lever under dårlige forhold og som føler seg som annenrangs borgere. Historiene retter seg mot Boligbygg.

Stenersen mener dette er et gjengs problem. Historiene går gjerne på at leietakeren har prøvd å si fra om den dårlige standarden, men har ikke blitt hørt. De betaler en skyhøy leie i forhold til det de får av den kommunale utleieren.

– Kommunen tilbyr for dårlige leievilkår, og det er ikke rettferdig. Det er også svakt av byrådene Kjetil Lund (Ap) og Tone Tellevik Dahl (Ap) å la dette gå under radaren. Jeg kommer til å sende inn skriftlig spørsmål til byrådet og vil jobbe langsiktig med å bedre forholdene i de kommunale leilighetene, sier Stenersen.

Må få orden på boligsituasjonen i byen

Også SV reagerer sterkt på problemene i den kommunale blokka på Tøyen.

– Det minste beboerne kan forvente er varmt vann og strøm, sier Sunniva Holmål Eidsvoll. Foto: SV

– Disse familiene betalere gjerne en husleie på 17.000-20.000 kroner i måneden for en familieleilighet. Det minste de kan forvente er varmt vann i springen og strøm, sier Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder for Oslo SV i bystyret.

– Mange av de 400 menneskene som bor i denne blokka er barn. Skal vi lykkes med å jevne ut forskjellene i denne byen og sørge for at barna får en god oppvekst, må vi få orden på boligsituasjonen. Alle fortjener å vokse opp i et lyst og varmt hjem.

– Alvorlig og beklagelig situasjon

Byråd for næring og eierskap, Kjetil Lund, er enig i at hendelsene i Kolstadgate 7 er alvorlige.

Kjetil Lund (Ap) mener det er viktig at Boligbygg får en god dialog med beboerne. Foto: Arnsten Linstad

– Det er alvorlig og beklagelig at beboerne i Kolstadgata over flere dager ikke hadde varmt vann. Vi har blitt orientert av Boligbygg om at varmtvannet har vært tilbake siden forrige lørdag. Den siste varmekjelen ble byttet ut tirsdag denne uka.

– I likhet med Boligbygg er jeg opptatt av at de kommunale boligene skal fungere, og at vi må søke å unngå hendelser som dette.  Når problemer likevel oppstår, er det viktig at Boligbygg har en god dialog med beboerne, sier Kjetil Lund.

Uredelig og ubalansert dekning

Boligbygg innrømmer å ha hatt store problemer med varmtvannet i Kolstadgate 7, men mener VårtOslos dekning har vært uredelig og ubalansert.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Kristin Øye er det feil at varmtvannet var borte i 11 dager sammenhengende.

Beboerne fikk, ifølge Boligbygg, også informasjon om arbeidet som ble gjort med å utbedre flere ulike problemer med varmtvannet. Informasjonen ble gitt både via oppslag i oppgangen og via lederen for gårdsstyret i blokka.

Strømutkoblingen på 12 timer var nødvendig for å oppgradere til individuell strømmåling, i tråd med offentlige pålegg. Utkoblingen denne dagen ble varslet med brev til hver enkelt leietaker tre uker før, og med oppslag i oppgangen.

Powered by Labrador CMS