Bjølsen skole får fire ekstra lærere i revidert oslobudsjett. Lærerne skal bistå med lesing, skriving og regning. Foto: Trym Asserson /Flickr

Byrådet øker lærertettheten med 42 ekstra lærere i indre Oslo

Publisert

Byrådet ansetter 42 nye lærere på skoler i indre Oslo i revidert budsjett for 2017. De får jobb på skoler i Oslo sentrum og indre øst.

Lærerne kommer i tillegg til lærere som byrådet ansetter som følge av vekst i elevtallet. Antallet lærere representerer en reell styrking av lærertettheten på skolen. Lærerne skal settes inn på 1.–4. trinn fra skoleåret 2017–18.

Møllergata skole får tre nye lærere i det nye oslobudsjettet. Foto Anders Amlo / Riksantikvaren

Den nye intensivoppfølgingen byrådet innfører i Osloskolen innebærer at elever får ekstra tid og oppfølging av dedikerte lese-, skrive- og regnelærere, som arbeider med elevene over kortere tidsperioder i små grupper.

Syv skoler får 26 lærere

Syv skoler får til sammen 26 lærere. Det gjelder skolene:

  • Ruseløkka skole – 4
  • Grünerløkka skole – 4
  • Bolteløkka skole – 4
  • Fernanda Nissen skole – 4
  • Møllergata skole – 3
  • Nordpolen skole – 3
  • Sagene skole – 4

Flere lærere enn planlagt

Fire skoler fikk i det opprinnelige 2017-budsjettet til sammen 11 lærere, men med revidert budsjett økes antallet til 16 lærere. Det gjelder:

  • Bjølsen skole – 4
  • Lakkegata skole – 4
  • Gamlebyen skole – 4
  • Lakkegata skole – 4

I det nye budsjettet har byrådet også prioritert at indre Oslo-skoler skal få gratis aktivitetsskole i første klasse.

Inspirert av Finland

Ifølge byråd for oppvekst og kunnskap, Tone Tellevik Dahl, er den nye satsingen inspirert av det finske skolesystemet. Elevene får rask og tett oppfølging uten utredning om spesialundervisning tidlig i skoleløpet.

– Byrådet gjør nå den største enkeltansettelsen av lærere i Osloskolen i nyere tid. De nye lærerne fordeles ikke likt mellom alle skoler, men etter «positiv forskjellsbehandling». Det betyr at skolene med de største behovene og den mest mangfoldige elevsammensetningen prioriteres. Bare ved å bruke kommunens ressurser ulikt og avhengig av behov kan vi gi elevene likeverdige muligheter.

Powered by Labrador CMS