Bogstadveien_kirkeveien_majorstukrysset
Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at antall konkurser i Oslo økte med 34 prosent fra tredje til fjerde kvartal i 2017. Foto: Wikimedia Commons

– Byforvitringen skjer forrykende fort nå. Bystyret må trå til

Jeg tror at hvis stemmeseddelen for to år siden hadde sagt «Stem på det grønne skiftet og mist halvparten av butikkene i byen innen neste valg», så ville færre avgitt sine stemmer den veien.

Ina von Turow
Ina von Turow er daglig leder og grunnlegger av FNDR, en app som gjør det enklere å handle lokalt.
VårtOslo Julekalender

Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at antall konkurser i Oslo økte med 34 prosent fra tredje til fjerde kvartal i 2017. Det ble også en økning i fjerde kvartal, målt opp mot antall konkurser i samme periode i 2016. Kan det være at det er bilpolitikken og bomringen som fører til butikkdød? Og hvis ja, er det virkelig det folk stemte for?

Alle som prøver å gjennomføre noe nytt vil oppleve uventede nedsider. Det er helt klart. Og jeg har tidligere nevnt at jeg faktisk heier på det grønne skiftet og mener det er på høy tid at det tas grep for å få bukt med forurensningen. Men når det er sagt – det har vært mye snakk om nødvendigheten av å knuse noen egg i denne prosessen. Men har det virkelig vært nødvendig å knuse så mange?

Jeg snakker daglig med fortvilte småbedriftseiere

Omstilling ved bruk av økte bomavgifter og en betydelig forverring av parkeringstilbudet i Oslo påtvinger uforholdsmessig store kostnader på småbedriftseiere. Ikke bare mister de store deler av kundemassen fra Asker og Bærums-områdene, men så kommer både logistikk problemer med hensyn til varetransport og ikke minst kostnader.

Jeg snakker daglig med fortvilte småbedriftseiere som er avhengig av varetransport til og fra hovedstaden, og kostnadsbildet bidrar nå også til større gap mellom store konserner og småbedrifter, som er avhengige av varetransport til og fra hovedstaden. Som om ikke konkurransevilkårene favoriserte de store nok fra før!

Store bedrifter som ASKO har muligens råd til denne grønne omstillingen, og har allerede bestilt inn helelektrisk semitrailer fra Tesla, mens flere hundre mindre bedrifter har ikke muligheten til å ta seg råd til innkjøp av nye kjøretøy, men må budsjettere om på driftsmidler. Hvis de ikke har råd, må de legge ned. Er det dette statistikken nå viser utslag av? Og hvis ja, er det virkelig slik vi vil ha det?

Byforvitringen skjer forrykende fort

Jeg tror faktisk at hvis stemmeseddelen for to år siden hadde sagt «Stem på det grønne skiftet og mist halvparten av butikkene i byen innen neste valg», så ville færre avgitt sine stemmer den veien.

Omstillingen til grønne byer er på høy tid, men tiden for å be pent om økt brukervennlighet i metodikken begynner å komme litt på hell, for de negative effektene skjer i en forrykende fart, og jeg tror de færreste faktisk ønsker seg byforvitring i slikt tempo. Der mangfoldet forsvinner, forsvinner også fottrafikken. Og når den går, kommer tomrommet. Og da godt mulig også sosialt uønskede utviklinger, for eksempel økt kriminalitet.

Det er mange som er opptatt av å beholde et variert, spennende og engasjerende bybilde, og jeg personlig er kjempestolt over at Oslo ble kåret til miljøhovedstad i 2017. Men nå må vi oppfordre til en mer sosial politikk som ikke legger byrden på allerede utsatte privatpersoner og bedrifter.

Jeg oppfordrer bystyret til å aktivt gjøre mer for å sikre at det grønne skiftet foregår på en mer brukervennlig måte, og til å samarbeide aktivt med private aktører for å få dette til.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer