Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Oslo trekkes frem som en av verdens 12 storbyer som leder an i å redusere bilbruken. Men Madrid går (og sykler?) enda lenger.
I 2019 skal det være færre biler innenfor deler av Ring 1 i Oslo sentrum
Når partiene som vant kommunevalget i 2015 ble enige om et "bilfritt" Oslo sentrum i 2019, vakte det stor internasjonal oppmerksomhet.
I ettertid har det kommet frem at det ikke blir et totalt bilforbud og at visse områder slipper unna. Det skal likevel bli vanskeligere å få lov til å kjøre bil i området.
Nå har det amerikanske nettbaserte forretningsmagasinet Business Insider laget en oversikt over 12 byer som de mener leder an i den bilfrie revolusjonen. Og deres første eksempel er Oslo.
Ifølge magasinet skal det både bli bilfritt i Oslo sentrum i 2019 og helt forbudt med biler i Norge i 2025.
I tillegg til at det ikke blir helt bilfritt i Oslo sentrum, bommer magasinet åpenbart når de skriver at det blir forbudt med biler i hele Norge i 2025 (!).
Det Business Insider tenker på her er nok målsetningen om at det skal selges så få bensin- og dieselbiler som mulig i 2025.
Opprinnelig ble det rapportert at salget av nye bensin- og dieselbiler skulle forbys i 2025, men det kom snart frem at det heller var snakk om å gjøre det mye mindre attraktivt å kjøpe slike biler. Klimavennlige biler skal bli mer attraktive på markedet sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Business Insider skriver også at Oslo-planene går inn for at 35 miles, som vil si omtrent 56 kilometer, med veier tidligere dominert av biler skal erstattes av sykkelveier. I tillegg skal det investeres tungt i offentlig transport.
— Det faktum at Oslo går så raskt til verks er oppmuntrende og jeg tror at det blir inspirerende hvis de lykkes, sier administrerende direktør Paul Steely White i Transportation Alternatives, en organisasjon som støtter syklister i New York og bilfrie byer, til Business Insider.
Samtidig påpeker blant annet den britiske avisen Independent at halvparten av alle biler som ble solgt i Norge i februar var hybrid- eller nullutslippsbiler. Det er sannsynligvis en verdensrekord, proporsjonalt sett.
Magasinet hevder at Madrid skal gjøre mer omfattende tiltak enn Oslo.
Ifølge oversikten skal den spanske hovedstaden forby biler på et område som dekker omtrent en og en halv kvadratkilometer i sentrum innen 2020. Her skal 24 av byens mest travle gater bli gågater.
De andre byene som listes opp av Business Insider er: